Kimyasal Cilt Yenileme

Kimyasal cilt yenileme (Kimyasal Peeling) işlemi çeşitli cilt hastalıklarını tedavi etmek için uzun yıllardır kullanılmaktadır. Güneş lekeleri, kırışıklıklar ve pürüzlü pigmentasyonlar bu teknikle tedavi edilebilir. Bazı durumlarda, kimyasal cilt yenileme işlemi, diğer operasyonlarla birlikte kombine edilerek de kullanılabilir. Ancak kimyasal cilt yenileme, cilt gerginleştirmeye alternatif bir yöntem olarak görülmemelidir.

Kimyasal cilt yenileme işleminin riskleri ya da yan etkileri var mıdır?
Her ne kadar hastalarda çoğu ile karşılaşılmasa da, kimyasal cilt yenileme işleminin bazı risk ve komplikasyonları mevcuttur:
• Enfeksiyon:Nadir görülür. Bakteriyel ve viral enfeksiyon oluşabilir. Eğer hastanın ağız çevresinde HPV yani uçuk enfeksiyonu hikayesi varsa kimyasal yenilemeyi takiben, enfeksiyonun tekrarlama olasılığı vardır. Bu virüs enfeksiyonlarını baskılamak için operasyon öncesi özel tedaviler önerilir. Cilt enfeksiyonu gelişmişse ek tedavinin antibiyotik içermesi zorunludur.
• Nedbeleşme: Her ne kadar normal iyileşme beklense de, cilt ve derin dokularda anormal nedbeleşme oluşabilir. Nadir olgularda ise keloid nedbeler oluşabilir. Nedbeler kötü görünümlü ve etraf dokudan farklı renkte olur. Nedbe tedavisi için ilave tedaviler gerekir.
• Renk Değişikliği: Kimyasal yenileme ajanları cildin doğal rengini kalıcı olarak açar. Bu sebeple açık ve koyu renk değişikliklerinin meydana gelme olasılığı vardır. Kalıcı koyulaşma kimyasal yenileme sonrası oluşabilir. Kimyasal yenileme ile tedavi edilen cilt ile normal cilt arasında bir sınır çizgisi oluşabilir. Kimyasal yenileme sonrası uzun süre kırmızılık kalma olasılığı vardır.
• Kötü Sonuç: Tedavinin kötü sonuçlanma olasılığı vardır. Cilt yenileme ve cilt tedavi yöntemleri, istenmeyen görünür deformiteler, cilt kabuklanması,fonksiyon kaybı ve cildin kalıcı renk değişiklileri ile sonuçlanabilir.
• Cilt Lezyonlarının Tekrarlaması: Bazı durumlarda kimyasal yenileme sonrası cilt lezyonları tekrarlayabilir. İlave tedavi veya ikincil uygulama gerekebilir.
• Alerjik Reaksiyonlar: Nadir olgularda topikal preperatlara, cerrahi dikiş materyallerine, flasterlere karşı alerji geliştiği bildirilmiştir. Daha ciddi olabilen sistemik reaksiyonlar, uygulama sırasında ya da sonrasında kullanılan ilaçlara bağlı olarak gelişebilir. Alerjik reaksiyonlar ek tedavi gerektirebilir.
• Güneş Yanığı: Bazı kimyasal yenileme ajanları cildi güneşin zararlı etkilerine karşı hassas hale getirebilir. Kimyasal yenileme sonrası cildin normal bronzlaşma yeteneğinde azalma olur.
• Sonuçların Kalıcı Olmayışı:Kimyasal yenileme gelecekte oluşacak kırışıklıkları engellemez. Bu yöntemler cildin ihtiyarlama belirtilerini değiştiremezler. Gevşek cildi germek için ek cerrahi girişimler gerekir. Kimyasal yenileme işlemi sonucunda cilt bakım programlarınıza devam edilmesi gerekebilir.
• Gecikmiş İyileşme: Kimyasal yenileme işlemi sonrası iyileşme beklenenden daha uzun sürede olabilir. Cilt iyileşirken incelir ve kolaylıkla hasarlanabilir.
• Kalp Problemleri: Kimyasal yenileme ajanlarının kalp anormalliklerine neden olduğu bildirilmiştir. İşlem esnasında böyle bir durum gelişirse tıbbi tedavi gerekir.
• Bilinmeyen Riskler: Kimyasal cilt yenileme tedavisinde ilave risk faktörlerinin bulunması olasılığı vardır.
• Cerrahi Anestezi: Hem lokal hem de genel anestezi risk içermektedir. Sedasyon ya da cerrahi anestezinin tüm formlarında komplikasyonlar, yaralanma ve hatta ölüm ihtimal dahilindedir.
• İlave Tedavi veya Cerrahi Gereklilikler: Kimyasal cilt yenileme veya diğer cilt tedavilerinin uzun dönem sonuçlarını etkileyen pek çok farklı durum mevcuttur. Her şeye rağmen komplikasyonlar ve riskler nadir olarak ortaya çıkar. Başlıca risk ve komplikasyonlar yukarıda belirtildiği gibidir. Bunun haricinde komplikasyonlar çok daha nadirdir. Komplikasyonlar oluşursa ek cerrahi veya diğer tedavi metotları gerekir.